Snel als team naar een beter resultaat? Houd het simpel en praktisch!

Gepubliceerd op 12 april 2024 om 17:32

Een beter resultaat. Dat willen we allemaal! Maar waarom lukt dit niet altijd? En wat kun je eraan doen? In essentie; houd het simpel en praktisch. Dat klinkt hoopvol en makkelijk, maar dat is het niet altijd. Want wat nou als we het als mens juist moeilijk vinden om zaken simpel te houden?

Overal waar mensen werken zijn belangen. Persoonlijke belangen. Mensen doen het liefst dingen die ze begrijpen, leuk vinden, waar ze goed in zijn en waar ze zelf belang bij hebben. In een samenwerking is het vaak onmogelijk om al deze belangen te dienen. Waarom? Omdat resultaten vaak gehaald worden door de simpele en voor de hand liggende dingen goed te doen en te blijven doen. Dat is niet altijd leuk en inspirerend. Maar wel noodzakelijk en effectief om tot een goed en duurzaam resultaat te komen.

 

Pak nu als voorbeeld de 5 seconde regel van voetbaltrainer Peter Bosz. En nee je hoeft geen voetballiefhebber te zijn om dit voorbeeld als metafoor voor jouw praktijk te begrijpen. Hij stelt 2 simpele zaken om zijn teamdoelstelling te behalen. Kampioen worden en Champions league veilig stellen:

1. Kampioen worden gaat over wedstrijden winnen door het scoren van doelpunten en daar heb je de bal voor nodig

2. Mochten we de bal onverhoopt verliezen kost het de tegenstander 5 seconden om zichzelf zo te organiseren zodat ze iets nuttigs met de bal kunnen doen

 

Conclusie; wanneer wij de bal verliezen moeten we zorgen dat we hem binnen 5 seconden weer terug hebben. Om zelf weer in positie te komen om resultaat te halen. En de kans te verkleinen op een tegendoelpunt. 

Zijn oplossing: Gecoördineerd en gezamenlijk druk zetten wanneer we de bal verliezen, waarin ieder teamlid zijn of haar taak heeft 

 

Wanneer je het filmpje kijkt zie je dat het gaat om relatief simpele taken met een groot deelresultaat met betrekking tot teamdoel. Namelijk het optimaliseren van balbezit. De moeilijkheid zit hem enkel in het met z'n allen doen, het goed doen en blijven doen. Dat kan natuurlijk alleen als iedereen exact weet wat er van hem of haar wordt verwacht. En iedereen bereid is om een  extra stap te zetten. Ook al vind je het niet leuk om te doen. Als het goed is motiveert het uiteindelijke resultaat voldoende om de gevraagde inspanning te leveren.

 

Ook binnen jouw realiteit hoef je geen moeilijke oplossingen te verzinnen om (deel)resultaten te verbeteren. Welke denkbeeldige '5 seconde regel(s)' liggen er voor het oprapen met betrekking tot jouw kernproces? Om tot resultaat te komen of de kans op resultaat te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan het consequent contact houden met relaties, tijdig opvolgen van leads of stelselmatig meenemen van de eigen organisatie in alles wat naar klanten wordt gecommuniceerd. Ongeacht jouw rol of plek binnen de organisatie, overal ligt er de mogelijkheid om jouw eigen 5 seconde regel te verzinnen en toe te passen.

 

Wil je hiermee aan de slag? Neem dan onderstaande stappen in overweging om het succesvol in de praktijk te brengen:

Stap 1: check de belangen binnen jouw team. Is er een gezamenlijk belang om het beoogd resultaat te verbeteren? Is iedereen bereidt om hiervoor een stap extra te zetten?

Stap 2: neem de tijd met elkaar om goed na te denken over wie er wat en wanneer moet doen om om beoogde resultaten te kunnen behalen en borgen

Stap 3: stel vast welke kennis of vaardigheid ontbreekt om de vastgestelde taken goed uit te (blijven) voeren. En borg dat deze ontwikkeling gemaakt wordt

Stap 4: maak duidelijke afspraken over taken, verantwoordelijkheden en de borging daarvan in de praktijk

Stap 5; evalueer doorlopend over wat er al wel goed gaat en wat nog niet. Verander wat niet goed loopt en maak daar weerom duidelijke afspraken over

Stap 6: vier het behaalde resultaat, houd vol en bedenk waar nodig de volgende 5 seconde regel

 

Hulp nodig? We denken graag met je mee

Ben de Bruin | Teambelang.nl | april 2024

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.